zondag 28 januari 2018

Dag 3 Leerdam & Culemborg



26 januari

De derde dag begint op de Chr. Basisschool De Klim op in Leerdam. Groep 4 en 6 zaten klaar voor opa Thijs, inmiddels 70 jaar en zelf ooit in de jaren ’60 werkzaam als kwekeling op deze school, in die tijd de benaming voor wat nu stagiaire van de Pabo heet. Daarna jaren gewerkt als leerkracht op deze school.

De juf van groep 4 bleek dus de kwekeling van meester Thijs te zijn geweest jaren terug! Hilariteit alom bij de kinderen. Een Moluks meisje riep verbaasd uit: Maar dat is ome Thijs!
Opa Thijs had ondersteuning van oma Nona (laten zien van attributen uit het boek) en oma Ellen (voor de techniek). Ook hier had de ‘njiru’ veel succes, balanceren met de platte mand op je hoofd.  Bij het weggaan werden wij verrast met zonnebloemen met getekende kaartjes van alle leerlingen.









Op de Koningin Wilhelminaschool, de tweede school vandaag, bezoeken we de groepen 1,2,3,4. Groep 3 en 4, voor deze gelegenheid bij elkaar op bezoek, zitten muisstil. We ontdekken een prachtig geschilderde vis op het raam die natuurlijk naadloos aansluit bij het verhaal ‘Ena en de vissen’. De groep luistert goed en leeft mee met het verhaal. Een van de leerlingen zorgt voor de grote illustraties op het digibord terwijl opa Thijs voorleest.
Iedereen wil wel het lopen met de njiru uitproberen. Ze merken direct dat het een kunst is hier een goed evenwicht voor te vinden en heel anders dan onze boodschappentas of rugzak.
Een paar kinderen merken op ‘jullie zijn Moluks’, waarop opa Thijs vraagt ‘hoe weet je dat?’ Hij krijgt het antwoord ‘omdat ik dat zelf ook ben’. In deze groep is het duidelijk dat de Molukse kinderen het extra leuk vinden dat het verhaal dat vandaag voorgelezen wordt een positieve link heeft met hun afkomst. 




Ook op de Beatrixschool in Culemborg worden we hartelijk ontvangen. Net als op de Wilhelminaschool hebben ze ook hier de regel van geen foto’s. Door de nieuwe privacywetgeving is het voor de scholen ingewikkelder geworden.  Maar een leuke groepsfoto in de lerarenkamer kan natuurlijk wel. Voorleesoma Martha vindt het heel erg leuk om even terug te zijn. Dit is haar oude school waar ze jaren voor de klas heeft gestaan en met veel plezier ook haar onderwijscarri√®re heeft afgesloten. Ze verheugt zich er op hier voor te lezen in de groep waar haar kleinzoon zit.






De stagiaire in groep 6 was erg enthousiast over de wijze waarop het boek werd gepresenteerd aan de leerlingen. Wederom had de aftiteling van het filmverhaal met het Molukse vissersliedje grote aandacht. Het feit, dat de muziek werd gemaakt door leerlingen van een groep 7/8 van een andere school oogstte veel waardering. En als afsluiting konden wij als voorlezers nog langs marktkraampjes ons tegoed doen aan warme chocolademelk en allerlei lekkers.

Reacties scholen

CBS Klim op
‘Voortzetten – dit is een cultureel erfgoed’

Koningin Wilhelminaschool
‘Leuk voor de kinderen om op deze manier voorgelezen te worden maar ook om met een andere cultuur in aanraking te komen’.

Beatrixschool
‘Er was een duidelijke opzet zichtbaar’
‘een goede interactie met de leerlingen – een open houding en enthousiast’
‘met veel plezier kennis gemaakt met een andere cultuur’
‘Leuk dat er tijdens de Nationale Voorleesdagen grootouders komen voorlezen’
‘Fijn dat er bij het voorlezen op het digibord meegekeken kon worden’


Geen opmerkingen:

Een reactie posten