26 januari
De derde dag begint op de Chr.
Basisschool De Klim op in Leerdam. Groep 4 en 6 zaten klaar voor opa Thijs,
inmiddels 70 jaar en zelf ooit in de jaren ’60 werkzaam als kwekeling op deze
school, in die tijd de benaming voor wat nu stagiaire van de Pabo heet. Daarna
jaren gewerkt als leerkracht op deze school.
De juf van groep 4 bleek dus de kwekeling van
meester Thijs te zijn geweest jaren terug! Hilariteit alom bij de kinderen. Een
Moluks meisje riep verbaasd uit: Maar dat is ome Thijs!
Opa Thijs had ondersteuning van
oma Nona (laten zien van attributen uit het boek) en oma Ellen (voor de
techniek). Ook hier had de ‘njiru’ veel succes, balanceren met de platte mand
op je hoofd. Bij het weggaan werden wij
verrast met zonnebloemen met getekende kaartjes van alle leerlingen.
Op de Koningin Wilhelminaschool,
de tweede school vandaag, bezoeken we de groepen 1,2,3,4. Groep 3 en 4, voor
deze gelegenheid bij elkaar op bezoek, zitten muisstil. We ontdekken een
prachtig geschilderde vis op het raam die natuurlijk naadloos aansluit bij het
verhaal ‘Ena en de vissen’. De groep luistert goed en leeft mee met het
verhaal. Een van de leerlingen zorgt voor de grote illustraties op het digibord
terwijl opa Thijs voorleest.
Iedereen wil wel het lopen met de
njiru uitproberen. Ze merken direct
dat het een kunst is hier een goed evenwicht voor te vinden en heel anders dan
onze boodschappentas of rugzak.
Een paar kinderen merken op ‘jullie
zijn Moluks’, waarop opa Thijs vraagt ‘hoe weet je dat?’ Hij krijgt het
antwoord ‘omdat ik dat zelf ook ben’. In deze groep is het duidelijk dat de
Molukse kinderen het extra leuk vinden dat het verhaal dat vandaag voorgelezen
wordt een positieve link heeft met hun afkomst.
Ook op de Beatrixschool in
Culemborg worden we hartelijk ontvangen. Net als op de Wilhelminaschool hebben
ze ook hier de regel van geen foto’s. Door de nieuwe privacywetgeving is het
voor de scholen ingewikkelder geworden.
Maar een leuke groepsfoto in de lerarenkamer kan natuurlijk wel.
Voorleesoma Martha vindt het heel erg leuk om even terug te zijn. Dit is haar
oude school waar ze jaren voor de klas heeft gestaan en met veel plezier ook
haar onderwijscarrière heeft afgesloten. Ze verheugt zich er op hier voor te
lezen in de groep waar haar kleinzoon zit.
De stagiaire in groep 6 was erg
enthousiast over de wijze waarop het boek werd gepresenteerd aan de leerlingen.
Wederom had de aftiteling van het filmverhaal met het Molukse vissersliedje
grote aandacht. Het feit, dat de muziek werd gemaakt door leerlingen van een groep
7/8 van een andere school oogstte veel waardering. En als afsluiting konden wij
als voorlezers nog langs marktkraampjes ons tegoed doen aan warme chocolademelk
en allerlei lekkers.
Reacties
scholen
CBS Klim op
‘Voortzetten – dit is een
cultureel erfgoed’
Koningin Wilhelminaschool
‘Leuk voor de kinderen om op deze
manier voorgelezen te worden maar ook om met een andere cultuur in aanraking te
komen’.
Beatrixschool
‘Er was een duidelijke opzet
zichtbaar’
‘een goede interactie met de
leerlingen – een open houding en enthousiast’
‘met veel plezier kennis gemaakt
met een andere cultuur’
‘Leuk dat er tijdens de Nationale
Voorleesdagen grootouders komen voorlezen’
‘Fijn dat er bij het voorlezen op
het digibord meegekeken kon worden’
Geen opmerkingen:
Een reactie posten