vrijdag 2 februari 2018

dag 6 Amsterdam



woensdag 31 januari

De Nelson Mandelaschool bruist van activiteit. Vandaag gaan we, qua leeftijd, op stap met de oudste voorleesgrootouders. Oma Cisca van bijna 92 en opa Peter van 84, die beiden worden gehaald en gebracht door vrijwilligers. Heel leuk dat ook Nel Lekatompessy,  succesvol actrice zich kon aansluiten. We geven een gastles in 2 rondes. 

 




 Juf Diana van groep 3/4  ontvangt ‘oma’ Cisca allerhartelijkst, de kinderen zijn onder de indruk als ze haar leeftijd horen. De groep luistert geboeid. In het nagesprek is het duidelijk dat de groep zich goed met de hoofdpersoon kan identificeren. Het geplaag van de jongens die de vis stelen valt niet in goede aarde. De groep ziet goed dat er een verschil is tussen zelf je eten moeten verzorgen en boodschappen doen in de supermarkt.

Bij de kleuters van groep 1/2 maakten vooral de attributen zoals de schelpen en de gebeeldhouwde kokosnoot grote indruk. Zoals bij veel andere groepen was ook hier het lopen met de ‘njiru’ een groot succes. 

Oma Nel, actrice en oud-leerkracht, leest  ook voor in groep 3 en de kinderen vonden het hier ook spannend te lopen met de ‘njiru’ (platte mand) op hun hoofdjes, spelletjes gedaan je voor te stellen aan het strand met je voetjes in het zand! Roeien op het water en blij of verdrietig kijken, het verhaal van Ena en Daantje werd uitgebeeld.

Oma Ellen kreeg de Amos UniQ groep toegewezen, dit was een uitdaging voor haar! Met het filmverhaal Ena en de vissen als leidraad zijn zij gaan reizen, een stuk geschiedenis erbij gehaald,  nieuwe boeken van o.a. Abe Sahetapy: Kamp Schattenberg, verhalen van kinderen besproken. Een leerling wist de VOC in een ander daglicht te plaatsen, waarbij hij doelde op de uitroeiing van de bevolking van Banda om zich de nootmuskaatplantages toe te eigenen. De kinderen lezen dikke pillen aan boeken, soms 2 of 3 tegelijk, en zijn hele fijne gesprekspartners.





In de tweede ronde mocht opa Peter aan groep 6 van juf Latifa de kinderen kennis laten maken met hun leeftijdgenootjes in het verre Molukken. De wereldkaart is een goed middel om de enorme afstand tussen Nederland en de Molukken in Indonesiƫ te visualiseren. Oma Ellen mocht opa Peter assisteren met de illustraties te laten zien via het digibord. Heel veel vragen werden afgevuurd, waaronder persoonlijke vragen als: hoe oud bent u? Hoe was het vroeger met boodschappen doen! Ook hier was het een groot succes om een stukje van het filmverhaal te laten zien, met name de aftiteling waarbij de muziek door een groep 7/8 van een andere basisschool uit Alphen a/d Rijn werd gemaakt tijdens een muziekles.

Vandaag wordt de dag op de Nelson Mandelaschool afgesloten met schoolschrijver Aby Hartog die de komende maand met de leerlingen gaat lezen en schrijven. Vol energie verlaten we de school en gaan op weg naar Barneveld.




Reactie scholen

Goed project! (6)

Allemaal erg leuk en interessant. Slaat goed aan op wat de kinderen leuk vinden om naar te luisteren. (7/8)

Pakkende introductie door het stellen van vragen aan de kinderen. Tijdens het voorlezen waren de kinderen geboeid aan het luisteren.
Ongelooflijk, de kinderen waren geboeid door het project, een mooie wisselwerking en interactie in de groep (Amos UniQ groep), aldus juf Laura's compliment.





Voordat wij deze leuke school  verlaten wordt ons door directeur Ruud Sahertian een envelopje als dank en als sponsoring voor de steunactie van Moluks Juweeltje in handen gestopt. Wij zijn helemaal onder de  indruk van deze lieve actie. Dank dank dank.







Geen opmerkingen:

Een reactie posten